ParticleFever – en anmeldelse

En film for nerder såklart: «ParticleFever» er filmen om menneskene og hendelsene bak oppdagelsen av Higgs-bosomet for noen få år siden. Den er et enesteående vitnesbyrd om dimensjonene til prosjektet, tiden det tok og innsatsen og historien til vitenskapsfolkene bak. Dette er en MÅ SE!

Higgs-bosomet ble tenkt ut som en mulig ‘formidler’ av partiklers masse helt tilbake i 1964 av fysikeren Peter Higgs. Den baserer seg på tanken om et Higgs-felt som omslutter hele universet, og at forstyrrelser i dette feltet er opphavet til partiklers masse. Peter Higgs mottok Nobelsprisen i fysikk sammen med sin samarbeidspartner Francois Englert i 2013 nettopp på grunn av oppdagelsen av ‘partikkelen hans’ ved LHC (Large Hadron Collider) i CERN i Geneve i 2012 som denne filmen dokumenterer.

Fysikeren Peter Higgs under bekreftelsen av Higgs-bosomet som han selv hadde teoretisert muligheten av helt tilbake i 1964. Bilde: ParticleFever.com.

For alle fysikk-elskere er filmen et enesteående dokument over den villeste og mest avanserte maskinen menneskeheten noensinne har bygget: En 23 kilometers tunnel under bakken mellom Frankrike og Sveits med nærmest komplett vakum, kjølt ned til nær absolutt null grader (Kelvin), der to partikkelstrømmer av protoner styrt og aksellerert av ekstremt kraftige magneter til noen få tusendeler under lysets hastighet, kolliderer i fire måleinstrumenter som måler ‘alt’ som kommer ut av kollisjonene.

Selve data-innsamlingen er i seg selv hinsides all fornuft: En milliard protonkollisjoner per sekund genererer en petabyte (tusen millioner millioner = 10^15) med data … Og disse dataene siles direkte i sanntid for å ta vare på akkurat de få kollisjonene som inneholder ny og interessant informasjon. Vi snakker ekstrem-statistikk og ekstrem databehandling.

Filmen er en dokumentar etter alle kunstens regler og har en stram regi som selvklart bygger opp mot selve bekreftelsen av Higgs-bosomet. Nærheten til noen av menneskene bak er både fengslende og rørende. Vi møter noen få utvalgte av de 4000 som jobbet med prosjektet, og følger dem gjennom flere år med forventning, spenning og skuffelser frem til ‘vår tids månelanding’, summert i ett eneste tall: 5 sigma …

Bekreftelsen på oppdagelsen av Higgs-bosomet med med 5 sigma gyldighet, noe som regnes som et banebrytende funn innen fysikken. Bilde: ParticleFever.com

Hvis du vil se en film som dokumenterer ekstremforskning – der den skjer, når den skjer, og som samtidig gir et rørende og spennende bilde av menneskene bak, er dette en film for deg! Filmen finnes bl.a på particlefever.com og Amazon.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

Hva mener du? Del og kommenter: